Cilj akta o upravljanju podatkov je omogočiti dostop do podatkov za ponovno uporabo in olajšati izmenjavo podatkov na področjih, kot so zdravje, okolje, energija, kmetijstvo, mobilnost, finance, proizvodnja, javna uprava.
Uredba določa:
pogoje za ponovno uporabo nekaterih varovanih podatkov, ki jih hranijo organi javnega sektorja,
pravila za podjetja, ki zagotavljajo storitve podatkovnega posredovanja,
okvir za podatkovni altruizem (izmenjava podatkov prostovoljno in brezplačno),
okvir za Evropski odbor za podatkovne inovacije (EDIB),
in ukrepe, ki omogočajo varen pretok neosebnih podatkov zunaj EU.
Ponovna uporaba nekaterih kategorij podatkov v javni lasti
Organi javnega sektorja hranijo velike količine podatkov, po možnosti zaščitenih s pravicami tretjih oseb (kot so poslovne skrivnosti, osebni podatki ali intelektualna lastnina), ki jih ni mogoče uporabiti kot odprte podatke, vendar bi jih bilo mogoče ponovno uporabiti v skladu s posebnimi pravili EU ali nacionalnimi pravili. Kadar je taka ponovna uporaba dovoljena, bodo morali organi javnega sektorja podatke dajati na voljo pod pogoji za ponovno uporabo kot jih določa Akt o upravljanju podatkov. Zlasti bi morali biti pogoji za ponovno uporabo nediskriminatorni, pregledni, sorazmerni, upravičeni in javno dostopni.
Prenos podatkov v države, ki niso članice EU
Ponovni uporabnik, ki namerava prenesti zaščitene, neosebne podatke v državo, ki ni članica EU, bo moral izpolnjevati posebna pravila iz Akta o upravljanju podatkov.
Pristojbine
Pristojbine za ponovno uporabo bodo morale biti pregledne, sorazmerne, nediskriminatorne in objektivno utemeljene. Organi javnega sektorja, ki bodo izdajali dovoljenja za ponovno uporabo, bodo lahko zaračunavali znižane ali ničelne pristojbine, na primer za mala in srednja podjetja, zagonska podjetja, organizacije civilne družbe in izobraževalne ustanove.
Enotna informacijska točka
Za zagotovitev možnosti iskanja podatkov (“najdljivost”) bodo morale države članice EU zagotoviti, da bodo vse ustrezne informacije o pogojih za ponovno uporabo in o pristojbinah na voljo in zlahka dostopne prek enotne informacijske točke. Evropska komisija bo te informacije nato zbrala na data.europa.eu.
Storitve podatkovnega posredovanja
Akt o upravljanju podatkov ureja ponudnike storitev podatkovnega posredovanja, ki so nevtralne tretje osebe in ki povezujejo posameznike in podjetja, ki hranijo podatke, z drugimi, ki želijo uporabljati podatke. Cilj regulacije tovrstnih storitev je zagotoviti, da bodo takšni posredniki podatkov delovali kot zaupanja vredni organizatorji souporabe podatkov. Da bi povečali zaupanje v souporabo podatkov ta pristop določa model ki temelji na nevtralnosti in preglednosti podatkovnih posrednikov hkrati pa posameznikom in podjetjem omogoča nadzor nad njihovimi podatki.
Subjekti, ki želijo zagotavljati storitve podatkovnega posredništva, bodo morali:
izpolnjevati stroge zahteve za zagotovitev nevtralnosti in preprečevanje navzkrižja interesov,
biti strukturno ločeni od vseh drugih opravljenih storitev z dodano vrednostjo,
imeti cenovne pogoje, ki ne bodo odvisni od tega, ali bo potencialni imetnik podatkov ali uporabnik podatkov uporabljal druge storitve,
biti registrirani pri pristojnem organu.
Podatkovni altruizem
Podatkovni altruizem nastane ko posamezniki in podjetja dajo svoje soglasje ali dovoljenje, da so podatki, ki jih ustvarijo, na voljo za uporabo v javnem interesu prostovoljno in brez nagrade. Takšni podatki imajo potencial za pospeševanje raziskav ter razvoj boljših proizvodov in storitev tudi na področju zdravja, podnebnih ukrepov in mobilnosti. Države članice lahko razvijejo nacionalne politike za spodbujanje podatkovnega altruizma, subjekt, ki se ukvarja s podatkovnim altruizmom pa lahko zaprosi za registracijo kot “organizacija za podatkovni altruizem, priznana v Uniji. Komisija bo vodila register teh organizacij na ravni EU.
Evropski odbor za podatkovne inovacije
Komisija bo vzpostavila evropski odbor za podatkovne inovacije. Naloge EDIB vključujejo svetovanje in pomoč Komisiji pri:
razvoju dosledne prakse pri obdelavi zahtev za ponovno uporabo podatkov,
izboljšanju interoperabilnosti podatkov in storitev souporabe podatkov,
razvoju dosledne prakse pristojnih organov pri izvrševanju zahtev, ki veljajo za ponudnike storitev podatkovnega posredovanja.
Mednarodni pretok podatkov
Ker imajo lahko neosebni podatki precejšnjo gospodarsko vrednost Akt o upravljanju podatkov podatkov uvaja zaščitne ukrepe za zaščito takih podatkov pred nezakonitim dostopom organov tretjih držav.
Več o tem:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/sl/policies/data-governance-act-explained